SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

FlixBus minskar bussens koldioxidutsläpp med solpaneler

På sträckan mellan Dortmund och London via Eindhoven, Antwerpen, Brygge och Calais rullar premiärbussen med solpaneler.
Den genererade solenergin minskar resans koldioxidutsläpp och används för elektroniken i bussen samtidigt som den sparar sju procent av resans dieselförbrukning.

Solcellsbussar är utrustade med eluttag, luftkonditionering, Wi-Fi och underhållningsportal, dvs. de har samma bekvämligheter som ordinarie FlixBus-bussar. Med den nya tekniken som tar tillvara på solkraft, drivs all elektronikutrustning i bussen av solenergi där även resenärers strömförbrukning kommer från takpanelerna.

Solcellspanelerna på busstaket är designade att vara ultratunna och lätta för att förhindra luftmotstånd. I ordinarie bussar laddas batteriet via en växelströmsgenerator som får kraft från motorn. Tack vare den nya tekniken tar solcellerna till stor del över batteriuppladdningen vilket minskar resans totala dieselförbrukning. Under testperioden besparade en expressbuss i genomsnitt 1,7 liter diesel per 100 km. Med en genomsnittlig reslängd på 600 kilometer/dag besparar den nya tekniken dagligen cirka 10 liter bränsle. Dessutom förväntas solpanelerna producera ännu mer energi på sommaren.

Pilotprojektet med solcellspaneler är resultat av samarbetet mellan FlixBus och TRAILAR, ett brittiskt bolag som erbjuder innovativa transportlösningar som minskar kommersiella fordons miljöpåverkan. Solpanelerna har utvecklats speciellt för bruk inom transportsektorn och används redan för lastbilar och tjänsteleverantörer. FlixBus är först att anamma tekniken på långdistansbussar. De första solpanelerna finns nu installerade hos FlixBus busspartner Kupers Touringscars som trafikerar sträckan Dortmund - London via Eindhoven, Antwerpen och Brygge.

TRAILAR, Kupers Touringcars och FlixBus fortsätter beslutsamt att driva projektet och göra förbättringar löpande. Tekniken bakom solpanelerna möjliggör insamling och analys av data så att man kontinuerligt kan justera och optimera olika variabler för att ytterligare minska koldioxidutsläppen. Faktorer som sträcka och säsong påverkar teknikens prestanda.

"Pilotprojektet med solpaneler är bara ett av många klimatinitiativ som FlixBus bedriver. Baserat på de första resultaten i Benelux kommer vi att utvärdera i vilken utsträckning FlixBus kan utvidga projektet och om det kan bli aktuellt för flera marknader – kanske även Sverige. Vi tycker att det är jätteroligt att ta tillvara på förnybara resurser och välkomnar stora som små framsteg som gör bussen ännu miljövänligare”, säger Peter Ahlgren, VD för FlixBus Sverige.

Bussen med solpaneler går för närvarande två gånger i veckan från Dortmund till London. Från april kommer bussen att köra ännu oftare, upp till dagligen under semestertider.

Jelena Jovanovic
Pressansvarig FlixBus Norden
press@flixbus.se
+46 (0) 73 - 542 73 03

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-23
Smarta produkter och tipsMercedes-Benz Lastbilar laddar med 1 000 kilowattPlan för hamnens systemvisningsprojekt!Speedheater lanserar FlexiarmenSolör Bioenergi deltar i EU-projekt
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när